دیجیتال دفتریم

دیجیتال دونیامیزا، داها یاخین‌دان بیر باخیش

دیجیتال دفتریم

دیجیتال دونیامیزا، داها یاخین‌دان بیر باخیش

...
بیر قاریش تاپسایدیم
بایراغیلین قانلی کؤلگه‌سیندن،
چَکَردیم ائلیمین یورغونلوغونا؛
دینجَل دیَردیم.

هادی قاراچای-/لاغلار/باداملیق‌لار

سون باخیشلار
یازارلار

سوال نهم: امروزه وضعیت ارامنه تورکیه چگونه است؟

چهارشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۱:۰۹ ق.ظ

عوامل تبلیغاتی ناسیونالیست ارمنی، گاه و بی‌گاه ادعا می‌کنند که ارامنه تورکیه تحت تعدی و آزار قرار دارند. این عمل نه تنها برای تحکیم ادعایشان مبنی بر ستم تاریخی تورکها بر ارامنه است، بلکه به منظور هماهنگ ساختن گروههای عملیاتی ارمنی و جلب دخالت دول خارجی در امور داخلی تورکیه صورت می‌گیرد. همانند سایر ادعاهای ارامنه، این ادعا نیز بر پایه حقیقت قرار ندارد.
امروزه ۴۰ تا ۵۰ هزار ارمنی در تورکیه زندگی می کنند که بین آنها و دیگر مردم فرقی گذاشته نمی‌شود. آنان شهروند کامل تورکیه با حقوق و منافع یکسان با سایر شهروندان تورک هستند و زندگی، آزادیها و تفریحات آنها توسط قانون حمایت می‌شود. ارامنه تورکیه در کلیساهای خود به عبادت پرداخته و در مدارس خود به زبان خودشان تحصیل می‌کنند به زبان ارمنی روزنامه، کتاب و مجله منتشر می‌کنند و سازمانهای اجتماعی و فرهنگی مربوط خود را دارند؛ در سازمانهای مربوط به تورکها نیز شرکت می‌نمایند.
جامعه ارمنی در استانبول دارای ۳۰ مدرسه، ۱۷ کلیسا و سازمان اجتماعی، ۲ روزنامه به نامهای جامناک و مرمره، ۲ باشگاه ورزشی به نامهای شیشلی و تقسیم و بسیاری نهادهای بهداشتی و بنیادهای مذهبی هستند که برای حمایت از این فعالیتها برپا گردیده اند.
بسیاری از ارامنه تورکیه هنوز گریگوری هستند و توسط یک اسقف اعظم رهبری می‌شوند. علاوه بر این، ارامنه کاتولیک و پروتستان نیز وجود دارند که آنها نیز داری کلیساها و سازمانهای مربوط به خود هستند.ارامنه تورکیه آزادند تا از زندگی مرفه و توام با شادکامی، همانند تورکهایی که دینی دیگر دارند بهره ببرند. بسیاری از آنان تاجران موفق، هنرمندان و متخصصان پیشرو به شمار می‌روند. ارامنه تورکیه از اینکه شهروند تورکیه هستند احساس غرور می‌کنند و همانند سایر تورکها، از دروغهایی که درباره مملکتشان به نام آنان توسط ناسیونالیستهای ارمنی خارجی پراکنه می‌شود عمیقا ناراحتند. علی الخصوص از حملات تروریستی که توسط این گروهها در سرتاسر جهان بر علیه دیپلوماتها، شهروندان و منافع تورکیه صورت می‌گیرد نفرت دارند.
در ۱ نوامبر ۱۹۸۱، اسقف اعظم ارامنه مجلس یادبودی در کلیسای اعظم در گرامیداشت دیپلوماتهای تورک که به دست تروریستهای ارمنی به قتل رسیده بودند برپا نمود و این عمل جنایت آمیز را که به نام خلق ارمنی صورت گرفته بود محکوم کرد. در فوریه ۱۹۸۲، اسقف اعظم ادعای اروپا مبنی بر فشار تورکها بر اقلیتها را شدیدا تکذیب کرد. وی اظهار داشت: «ارامنه تورکیه شهروندان تورکیه هستند و با صلح و صفا در تورکیه زندگی می‌کنند، آزادانه مناسک مذهبی خود را به جا می‌آورند و از مزایای آزادی عقیده بهره‌مندند.»
پس از سوء قصد تروریستهای ارمنی به جان کمال آریکان ژنرال کنسول تورک در لس آنجلس که در ۲۸ ژانویه ۱۹۸۲ رخ داد، اسقف اعظم اعلام کرد:‌«ارامنه تورکیه همانند سایر شهروندان تورکیه، با اطلاع از این خبر بسیار متاثر شدند.» و عمیقا درخواست کرد که:‌«تمام ارامنه ساکن در خارج از تورکیه علیه این فعالیتهای غیر قانونی و جنایت به پا خیزند.» به این ترتیب ارامنه تورکیه خود دروغ بودن آخرین ادعای عوامل تبلیغاتی را آشکار می‌سازند.
قاتیلانلار ۰ قاتیلمایانلار ۰ ۹۴/۰۲/۰۹

نظرات  (۰)

باخیش یازیلماییب

گؤندر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی