دیجیتال دفتریم

دیجیتال دونیامیزا، داها یاخین‌دان بیر باخیش

دیجیتال دفتریم

دیجیتال دونیامیزا، داها یاخین‌دان بیر باخیش

...
بیر قاریش تاپسایدیم
بایراغیلین قانلی کؤلگه‌سیندن،
چَکَردیم ائلیمین یورغونلوغونا؛
دینجَل دیَردیم.

هادی قاراچای-/لاغلار/باداملیق‌لار

سون باخیشلار
یازارلار

سوال چهارم: معنی اصطلاح «نسل کشی» چیست؟

چهارشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۴۷ ق.ظ

این اصطلاح به یک جنایت تعریف شده اشاره می‌کند که تعریف آن پس از جنگ جهانی دوم در یک کنوانسیون بین‌المللی ارائه شده است: «کنوانسیون پیسگیری و مجازات جنایت کشتار گروهی» که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در توافق ۹ دسامبر ۱۹۴۸ مورد پذیرش قرار گرفت و در ۱۱ ژانویه سال ۱۹۵۱ به مورد اجرا گذاشته شد. تورکیه نیز این کنوانسیون را امضا و تایید نموده است.
تعریف جنایت نسل کشی در این کنوانسیون ۳ مولفه دارد: اول، این جنایت در مورد گروههای ملی، قومی، نژادی یا دینی تعریف می‌شود. دوم، این گروهها می‌بایست تحت اعمال فهرست شده در کنوانسیون قرار گرفته باشند. در فهرست کنوانسیون مذکور مواردی همچوت «قتل اعضا یک گروه، انتقال اجباری کودکان یک گروه به گروه دیگر و قراردادن اعضای یک گروه در شرایطی که به نابودی فیزیکی آنها بیانجامد» ذکر گردیده است. لاکن مولفه سوم، مهمترین آنهاست: می‌بایست «نوعی قصد نابود کردن» تمام یا بخشی از گروههای یاد شده در میان باشد. این تعریف کلیدی به تشخیص تفاوت بین نسل کشی و سایر انواع قتل که در نتیجه تحرکانی از قبیل جنگ، شورش و ... رخ مدی‌دهند کمک می‌کند. قتل، زمانی نسل کشی محسوب می‌شود که به‌ طور بالقوه یا بالفعل، قصد نابودی فیزیکی متوجه اعضای هر گروه ملی، نژادی یا دینی گردد. تنها به این دلیل که قربانیان عضو این گروه هستند. تعداد قربانیان نیز تنها زمانی اهمیت می‌یابد که به عنوان نسانه‌ی قصد علیه گروه بکار رود. به همین دلیل و طبق گفته‌ی سارتر درباره نسل کشی -که به مناسبت دادگاه راسل در مورد جنگ ویتنام بیان شد- برای اثبات وجود قصد، حقایق می‌بایست به طور هدفمند و کاملا روشن مورد مطالعه قرار گیرند. (۱)

۱: Das aemenier Prublem in neun Fragen und neun Antüorten, Ankara, İnstitut Für Aussenpolitik, 1982.

قاتیلانلار ۱ قاتیلمایانلار ۰ ۹۴/۰۲/۰۹

نظرات  (۰)

باخیش یازیلماییب

گؤندر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی