دیجیتال دفتریم

دیجیتال دونیامیزا، داها یاخین‌دان بیر باخیش

دیجیتال دفتریم

دیجیتال دونیامیزا، داها یاخین‌دان بیر باخیش

...
بیر قاریش تاپسایدیم
بایراغیلین قانلی کؤلگه‌سیندن،
چَکَردیم ائلیمین یورغونلوغونا؛
دینجَل دیَردیم.

هادی قاراچای-/لاغلار/باداملیق‌لار

سون باخیشلار
یازارلار

 

Multilingualism

 

در جهان امروز، ارائه آموزش با کیفیت برای همه دلالت بر در نظر گرفتن بسیاری از زمینه های فرهنگی و زبانی متنوع که در جوامع معاصر وجود دارند دارد. زبان و به ویژه آموزش زبان و انتخاب زبان آموزش، مسائلی کلیدی‌ هستند که مرکز ثقل بحث در کیفیت (آموزش) هستند. سیاستگذاران آموزشی در کنار چالش نیاز به اطمینان از استانداردهای آموزش زبان برای جمعیت یک کشور، همزمان با مسئله حمایت از حقوق جمعیت زبانی و قومی نیز مواجهند.

 

یونسکو کشورها را به اتخاذ رویکرد آموزش بر اساس زبان پایه مادری و یا سیستم آموزش چند زبانه، جهت ارتقائ کیفیت آموزش تشویق می کند. برای یونسکو “تحصیل چند زبانه” به معنی استفاده از حداقل سه زبان، زبان مادری، زبان محلی یا ملی و یک زبان بین المللی در تحصیل است. تحقیقات نشان میدهد که تحصیل به زبان پایه مادری یا چند زبانی تاثیر مثبت در یادگیری و خروجی آن دارد. برسی گزارش نظارت جهانی آموزش برای همه جهان 2014 گویای این نکته‌ است که کودکان کامرونی که با زبان محلی (KOM) تحت آموزش بوده‌اند برتری قابل توجهی در خواندن و درک مطلب در مقایسه با کودکانی که تنها به یک زیان (انگلیسی) تحصیل می‌کردند دارند. همچنین تحقیقات نشان‌ دهنده این نکته نیز بوده است که تحصیل به زبان مادری و یا چند زبانه تاثیر مثبت در یادگیری زبان دوم را نیز داشته‌ است.
یونسکو تعامل حیاتی بین تنوع زبان و فرهنگ را به رسمیت میشناسد که محصول اصل برابری تمامی زبانها و فرهنگها می‌باشد. “چند زبانی منبع استحکام و ترقی بشریت است. این مظهر تنوع فرهنگی ما و تشویق به تغییر نگرش، بازنگری در ایده‌ها و گسترش ظرفیت‌های ما برای تفکر است”. ایرینا بوکوا دبیرکل یونسکو.
خانم بوکوا به همراه مقامات دولتی، سیاستگذاران، محققین، مدرسان و شرکای توسعه جهت انعکاس و تعامل چالش‌ها و گزینه های جدید برای آموزش زبان موثر و برنامه ریزی در “کنفرانس بین المللی زبان، امکان افزایش زبان و آموزش زبان” در پنجم و ششم ژوئن در چین حضور داشتند. این کنفرانس توسط وزارت آموزش و پرورش از جمهوری خلق چین سازماندهی شده، کمیسیون زبان دولت جمهوری خلق چین، کمیسیون ملی جمهوری خلق چین برای یونسکو، و دولت استانی جیانگ سو در همکاری با یونسکو بود.

تصویر: یونسکو/نگوین تان‌توان، تنوع آموزش: در یک مدرسه در لاپان‌تان‌کمون، کشور مونگ کونگ، به دانش آموزان ویتنامی از 10 گروه قومی در گروه تدریس می شود.

منبع: http://www.unesco.org/…/multilingualism_a_key_to_inclusive…/

PDF Format Link: http://www.dropbox.com/…/%DA%86%D9%86%D8%AF%20%D8%B2%D8%A8%…

ترجمه: وحید نریمان

نظرات  (۰)

باخیش یازیلماییب

گؤندر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی