دیجیتال دفتریم

دیجیتال دونیامیزا، داها یاخین‌دان بیر باخیش

دیجیتال دفتریم

دیجیتال دونیامیزا، داها یاخین‌دان بیر باخیش

...
بیر قاریش تاپسایدیم
بایراغیلین قانلی کؤلگه‌سیندن،
چَکَردیم ائلیمین یورغونلوغونا؛
دینجَل دیَردیم.

هادی قاراچای-/لاغلار/باداملیق‌لار

سون باخیشلار
یازارلار

عوامل تبلیغاتی ارمنی ادعا می‌کنند که ۱/۵ تا ۲ میلیون ارمنی «قتل عام» شده‌اند. این ادعا نیز مانند سایر ادعاها کاملا واهی است و تعداد افراد کشته شده مورد ادعا به مرور زمان افزایش یافته است. بلافاصله پس از جنگ، ارامنه ادعا کردند ۶۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند. بعد‌ها این رقم به ۸۰۰ هزار رسید و اکنون درباره ۱/۵ میلیون سخن می‌گویند. بعید نیست که فردا حتی این رقم به ۳ میلیون نیز برسد. دایره‌المعارف بریتانیکا در ویرایش سال ۱۹۱۸ از ۶۰۰ هزار کشته ارمنی سخن می‌گوید، در حالیکه در ویرایش سال ۱۹۶۸ این رقم ۱/۵ میلیون ذکر شده است.
چند ارمنی کشته شدند؟ این رقم به طور دقیق قابل تعیین نیست؛ زیرا آمار کاملی از مرگ و میر در آن سالها ضبط نگردیده است. تنها بر پایه آمار واقعی ارامنه امپراطوری عثمانی در آن سالهاست که می‌توان به تخمینی در این زمینه دست یافت. حتی در این صورت نیز ارقام بسیار متفاوت خواهند بود و مقادیر مورد ادعای ارمنی‌ها نیز نسبت به سایر منابع بیشتر است.

جمعیت ارامنه بر اساس منابع مختلف:
-نویسنده ارمنی لثارت، بر پایه ارقام ارائه شده توسط کلیسای اعظم استانبول: ۲٫۵۶۰٫۰۰۰ نفر
-مورخ ارمنی باسماجیان:۲٫۲۵۰٫۰۰۰ نفر
-کمیته ملی ارامنه در کنفرانس صلح پاریس: ۲٫۲۵۰٫۰۰۰ نفر
-مورخ ارمنی کئورک آسلان: ۱٫۸۰۰٫۰۰۰ نفر
-کتاب زرد فرانسه:۱٫۵۵۵٫۰۰۰ نفر
-کنستنسان: ۱٫۴۰۰٫۰۰۰ نفر
-لینچ: ۱٫۳۴۵٫۰۰۰ نفر
-سرشماری دولتی عثمانی در ۱۹۱۴: ۱٫۲۹۵٫۰۰۰ نفر
-آنوال رجیستر(لندن): ۱٫۰۵۶٫۰۰۰ نفر

اگر ارقام ارائه شده توسط ارمنی‌ها را به علت اغراق آشکار کنار بگذاریم،مشاهده می‌شود که برآوردهای منابع غربی بین ۱٫۰۵۶٫۰۰۰ نفر تا ۱٫۵۵۵٫۰۰۰ متغیر بوده و کمابیش به ارقام گزارش شده سرشماری دولتی عثمانی نزدیک هستند. بنابر این اگر یک و نیم میلیون ارمنی قتل عام شده باشند، می‌بایست تمامی ارامنه امپراطوری از بین رفته باشند. آیا چنین چیزی واقعا رخ داده است؟ در اینصورت تعداد واقعی کشته‌های ارمنی چقدر بوده است؟ طلعت پاشا در گزارش خود به آخرین کنگره حزب اتحاد و ترقی اظهار داشت که این رقم حدود ۳۰۰٫۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود.
نماینده مذهبی فرانسوی، مونسیژنور تاوچت به کنگره «Oeuevre d'Orient» این رقم را ۵۰۰٫۰۰۰ نفر گزارش داد، لیکن اضافه نمود که ممکن است این رقم بزرگنمائی شده باشد.
تویین بی رقم تلفات ارامنه را ۶۰۰٫۰۰۰ نفر برآورد می‌کند. این رقم را می‌توان در دایره‌المعارف بریتانیکای سال ۱۹۱۸ نیز یافت. رقم قبلی مورد ادعای ارامنه نیز همین بوده است.
بوقوس نوبار -مسئول هیات نمایندگی ارامنه در کنفرانس صلح پاریس- اعلام کرد که پس از جنگ ۲۸۰٫۰۰۰ نفر ارمنی در تورکیه زندگی می‌کردند و ۷۰۰٫۰۰۰ نفر به سایر کشور‌ها تبعید شده بودند. باتوجه به تخمین بوقوس نوبار، جمعیت کل ارامنه قبل از جنگ ۱٫۳۰۰٫۰۰۰ نفر بوده است. بنابر این چنین نتیجه گیری می‌شود که تعداد کشته‌های ارامنه حدود ۳۰۰٫۰۰۰ نفر بوده است. با توجه به نسبت جمعیتی ارامنه، این رقم با تعداد ۳ میلیون کشته تورکیه در طی آن دوران متناسب می‌باشد. بار دیگر، ادعای ارامنه بر اساس حقایق موجود مردود می‌شود.

نظرات  (۰)

باخیش یازیلماییب

گؤندر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی